Het gevoel van “inspelen”

Je hoort het zo vaak! Uitspraken zoals;

“Je moet inspelen op de klant”
“we gaan inspelen op de markt”
“met inspelen op de emoties, bereik je meer”
“we willen inspelen op de actualiteiten”.

Waar de intenties goed lijken, wekken dergelijke uitspraken bij mij toch twijfels op. Reden om er eens in te duiken en we zijn tot de volgende ontdekkingen gekomen.

Wanneer je het woord “inspelen” opzoekt vind je uitleg gericht op “het inspelen van een toneelstuk”, voordat de voorstelling begint. Ook wordt er een verband gelegd met tennissen, waarbij spelers tegenover elkaar gaan inspelen alvorens de wedstrijd gaat beginnen. In beide gevallen gaat het vooraf aan een definitieve uitvoering van iets en vindt het dus niet plaats tijdens het moment suprême.

Nu kun je denken: “wat een muggenzifters!” Toch zijn we ervan overtuigd dat men meer bereikt wanneer men compleet en congruent is in zijn communicatie. Voel het verschil eens op basis van de volgende uitspraken:

Inspelen:

“Om mijzelf te bewijzen ga ik inspelen op de behoefte van mijn baas. Hij wil meer betrokkenheid ervaren.”

“De klant wil dat ik meer rekening houd met zijn specifieke wensen. Hierop ga ik inspelen.”

Hoe het ook kan:

“Om mijzelf te bewijzen ga ik rekening houden met en invulling geven aan de behoefte van mijn baas. Hij wil meer betrokkenheid ervaren.”

“De klant wil dat ik meer rekening houd met zijn specifieke wensen. Ik ga dit invullen door er rekening mee te houden.”

Zeg deze zinnen eens hardop tegen jezelf of tegen een ander. Vraag om het verschil in gevoelsbeleving. Welke feedback krijg jij? De kans is groot dat je te horen krijgt dat je met de tweede variant een prettiger gevoel geeft aan de ander. En als zender van die boodschap kun je ook een gevoel van “dichterbij” je gesprekspartner ervaren. Je vergroot de onderlinge verbinding en beperkt oorzaken van ruis.

Wij geloven in duurzaam samenwerken. Vanuit zelfbewustzijn oprecht en onvoorwaardelijk verbinding maken met anderen, om met gedeelde visies en ambities te werken aan een gezamenlijk, hoogst haalbaar resultaat. Wanneer je woordkeuze, non verbaliteit en intenties congruent laat zijn, kom je gezamenlijk sneller tot een gewenst resultaat.

Voelt u behoefte aan meer informatie of tot discussie? Wij spelen er niet op in. Wij werken graag met u duurzaam samen, door rekening te houden met uw behoefte en daar ook invulling aan te geven. Test ons gerust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *